De beveiliging op Schiphol

D

Schiphol is een van ‘s werelds grootste luchthavens. Iedere dag gaan hier voor miljoenen aan goederentransporten voorbij en nog eens tienduizenden toeristen en zakenmensen. Daarom is het dan ook belangrijk dat de beveiliging up-to-date is en er iemand verantwoordelijk kan worden gehouden voor eventuele ongewenste calamiteiten.

Beheer van beveiliging

Een belangrijk gedeelte in de beveiliging van Schiphol is het 26 kilometer lange hekwerk wat er voor dient om ongewenste indringers buiten te houden. Dit periferiehekwerk houd het gehele terrein rondom de luchthaven vrij van ongewenste gasten. Enkel een hekwerk is hier helaas niet genoeg voor. Dit is wel terug te zien aan de grote diamantroof een aantal jaar geleden in Brussel. De hekken zorgen er samen met een complex detectie systeem voor dat indringers buiten gehouden worden. Camerasystemen van Heras zijn op Schiphol verantwoordelijk voor een proactieve beveiliging van de luchthaven.

Daarnaast is het van belang dat de hekwerken en poorten goed onderhouden worden. Dit is noodzakelijk om goed in de gaten te houden wie er het terrein op en af gaan.

Belang van duurzaamheid

Vanwege de prestigieuze opdracht heeft Schiphol de macht om ervoor te zorgen dat Heras blijft verduurzamen. Op het gebied van innovatie en duurzaamheid is het namelijk belangrijk bij een dergelijke opdracht een voorbeeldfunctie uit te stralen. Al deze beveiliging vind zelfs plaats na de controle van bijvoorbeeld de douane en andere veiligheidsmensen rondom de luchthaven. Deze zorgen samen voor indrukwekkende feiten.

Enkele feitjes rondom de beveiliging:

  • Er staat 26 kilometer aan hekwerk rondom de luchthaven Schiphol
  • Nog eens zes kilometer aan hekwerk om zwerfafval van de start- en landingsbanen te houden
  • Er staat voor 1,6 miljard aan vastgoed rondom Schiphol
  • In 2014 had Schiphol voor 20 miljoen aan afschrijvingen
  • De uitgaven voor security in 2014 lagen op 168 miljoen